Take the 2-minute tour ×
French Language Stack Exchange is a question and answer site for students, teachers, and linguists wanting to discuss the finer points of the French language. It's 100% free, no registration required.

Faute de vivre en monarchie, c'est aux familles régnantes d'autres pays européens que les Français s'intéressent.

I know that faute de means for lack of.

But I don't know how faute de can be translated in this context.

share|improve this question
add comment

2 Answers 2

up vote 5 down vote accepted

« Faute de » signifie pourtant bien « for lack of ». On pourrait traduire littéralement par « for lack of living in a monarchy » (qui est compréhensible même si ce n'est pas vraiment idiomatique). Je trouve la construction un peu bizarre ici, même si elle est grammaticalement correcte : j'aurais plutôt écrit « à défaut de vivre en monarchie », dont le sens est le même. Je crois que c'est parce que « faute de » appelle quelque chose qu'on peut avoir, ce qui n'est pas le cas de « vivre en monarchie ». Par exemple « faute de monarchie dans leur pays » m'aurait semblé parfaitement idiomatique.

share|improve this answer
1  
Your French is so good. I only wish I'd one day speak it like you do... –  indoxica Jul 22 '13 at 17:41

I have to disagree with you. For me “À défaut de” is worse than “faute de”. “À défaut de” would imply a parallel between proposition: “À défaut de vivre en monarchie, c’est d’une république que les Français doivent se contenter“. And “faute de” doesn’t disturb me that much (at least not until I think a little bit about it), as I don’t mind understanding it as “Parce qu’ils vivent pas”. –  Édouard Jul 22 '13 at 21:38
add comment

En ce qui concerne la traduction, je me crois pas qu'une solution one-size-fits-all fonctionnerait pour cette expression. Pourquoi pas "Not living under a monarchy" ou encore "Lacking a monarchy of their own"?

share|improve this answer
add comment

Your Answer

discard

By posting your answer, you agree to the privacy policy and terms of service.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.