6

Riz au lait is pronounced like riole, why not rizole?

8

Les liaisons sont interdites après un nom au singulier suivi d'un adjectif.

Voici une référence pour les liaisons obligatoires, falcultatives et interdites sur le site de l'Académie française.

On peut trouver des informations également intéressantes ici.

Comme indiqué par @GAMPUB en commentaire voici une liste d'exceptions.

• 1
    There are some exceptions with special collocations: accent_aigu, pot_au feu, nuit_et jour, mot_à mot, etc. There is a non exhaustive list here. – GAM PUB Nov 22 '16 at 9:37
  • @GAMPUB: Merci pour le lien, je l'ai introduit dans la réponse. – Toto Nov 22 '16 at 10:02
3

I don't know why you picked this example in particular, there is almost no liaison with the letter 'z'. (not the sound)

We say "nez à nez" or "si vous tenez à rester" (both are possible for this one). There are a few counterexample (like "chez eux"), but in almost every case, there is no liaison with 'z'.

There are three types of liaisons : Obligatoire (compulsory), Interdite (forbidden) and Facultative. Then you have to learn which is which.

This (ugly but useful) site could help you on that.

• On fait la liaison dans « vous tenez à rester » – Toto Nov 19 '16 at 18:12
  • 1
    @Toto Pas moi. C'est une liaison facultative, comme souvent pour les verbes. On peut lier dans "je vais écrire" mais en pratique on l'entend rarement. – Teleporting Goat Nov 19 '16 at 18:16
  • @Toto j'ai trouvé un meilleur exemple : "vous prenez un menu ?", on ne fait pas la liaison (pas moi ni laplupart des serveurs en tout cas) – Teleporting Goat Nov 19 '16 at 18:18
  • Désolé, mais personnellement, je fais cette liaison. – Toto Nov 19 '16 at 18:22
  • 1
    For nouns ending in the letter -z, facultative liaison is possible with the plurals as with every other noun: les riz_italiens, les nez_épatés, etc. – GAM PUB Nov 22 '16 at 9:41

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.