1

A few weeks ago, I learned what the 'passé simple' is, but I really don't understand when you have to use it. So, I did some research: according to multiple sources, it is used in books, you can change it to the 'passé composé'. But, is that the only way you can use it. If so, why would you only use it in books, as an abbreviation?

2

2 Answers 2

1

Le passé simple, dû à la complexité de son apprentissage, est un temps qui est désormais très peu utilisé à l'oral. L'utilisation du passé simple donne désormais une consonance romancée à une phrase. Personne ne parle au passé simple, ça aurait l'air bizarre, voire hautain.

Cependant, il est encore enseigné à l'école en français, et encore courant dans les livres.

Un dimanche, ils se mirent en marche dès le matin, ils vagabondèrent entre les vignes, arrachèrent des coquelicots au bord des champs, dormirent sur l’herbe.

- Bouvard et Pécuchet, Gustave Flaubert

1
  • En quoi le passé simple est-il plus complexe qu'un autre temps ? Serait-il possible de montrer quels nouveaux éléments cette réponse apporte à celles faites aux 10 questions déjà étiquetées passé simplesur FL?
    – None
    Mar 21, 2017 at 8:13
-1

To summarise, the passé simple is an archaic form that has lost its uses along the years. A few centuries ago, it was used as a common past tense, similar to the simple past in English, but it was progressively replaced in everyday speech by the passé composé and the imparfait.

No living French speaker has ever used the passé simple in a normal conversation, except for some archaical/comical effect, or in very few idioms where the passé simple structure has been fossilised (e.g., « Il fut un temps »).

This said, yes, it is used in literature (novels, [fairy] tales...), only written thus, to narrate a sequence of events. It is thus strictly restricted to this specific literary (narrative) written form. For instance, it is extremely unlikely to see it in written correspondence, even very formal, or in essays. So, unless you are planning on writing literature in French, you simply do not need to use it, only to understand it in your reading.

4
  • 1
    Much more thorough answers have already been given on FL on the usage of passé simple. Stack Exchange sites do not favour duplicates questions and answers in order to favour canonical answers.
    – None
    Mar 21, 2017 at 8:06
  • Désolé pour cette erreur. Mais le vote négatif me semble quand même un peu fort : au moment où j'ai répondu, la question n'était pas marquée comme 'duplicata' et la plupart des questions-réponses antérieures étaient en français. Il me semblait qu'une réponse brève en anglais pouvait avoir un intérêt. Dans tous les cas, félicitations pour votre réponse antérieure (qui me paraitrait plus adéquate comme renvoi ci-dessus d'ailleurs [This question already has an answer here]).
    – iNyar
    Mar 21, 2017 at 22:59
  • 1
    Il me semble que ce message s'adresse à moi, alors je tiens à préciser que je n'ai pas mis de vote négatif à cette réponse (ni de vote positif non plus). Mon commentaire n'était qu'une information et ne signalait aucune erreur factuelle.
    – None
    Mar 22, 2017 at 6:58
  • @Laure OK, merci pour la clarification. Nous sommes d'accord donc :)
    – iNyar
    Mar 22, 2017 at 18:31

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.