1

J'ai déjà dû répéter tout ça une dizaine de fois.

J'ai déjà dû répéter tout ça une douzaine de fois.

Here, I'm not talking about the exact number of times I've done something, but rather I want to emphasise a moderately large number.

I wonder which of these two numbers French speakers use more commonly: ten or a dozen?

The same goes for:

Si seulement j'avais eu ne serait-ce qu’une dizaine/douzaine de personnes coopératives autour de moi !

0

2 Answers 2

1

We still use douzaines for eggs, oysters, snails and a few other delicacies but for "a moderate number of times", while une douzaine is certainly idiomatic too, my impression is une dizaine prevails.

Google Ngram shows the metric system in action:

enter image description here

7
  • Metric? or do you mean decimal? Commented Nov 29, 2017 at 21:06
  • "Si seulement j'avais eu ne serait-ce qu’une dizaine/douzaine de personnes coopératives autour de moi !" Would you prefer "dizaine" when saying this, too? Commented Nov 29, 2017 at 21:10
  • 1
    @StéphaneGimenez Le système métrique à popularisé le comptage par dizaines alors que les douzaines (ou les vingtaines) prévalaient sous l'ancien régime. C'est cette corrélation que montre, à mon avis, cette courbe où la dizaine ne décolle que dans la première moitié du XIXe siècle.
    – jlliagre
    Commented Nov 29, 2017 at 21:46
  • @Alone-zee Yes, I guess I would tend to use dizaine here.
    – jlliagre
    Commented Nov 29, 2017 at 21:49
  • 2
    On the other hand (literally ;-) I would definitely say une demi-douzaine and never une demi-dizaine...
    – jlliagre
    Commented Nov 29, 2017 at 21:59
0

I understand you are looking for colloquialisms. In this instance, "douzaine" is better if you want to express, let's say, annoyance. But what would come naturally to me is "une demi-douzaine" - j'ai dû lui répéter ça une demi-douzaine de fois numerically inferior but rhythmically superior sentencewise, if you see what I mean.

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service and acknowledge you have read our privacy policy.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.