3

I read this French book during the summer and I loved it, and at the end of Assimil’s Using French, I’m looking at a place where I can start to dive into French literature. Is there anything like L’étranger by Camus out there? I’d like the book in original French. I enjoyed the character and the shock, which Jean-Paul Sartre calls it, and the sense of absurdity and the customs of our main character who seemed to us a stranger, as we only knew him through these customs, and we never knew much more about him except his thoughts and actions.

• 4
    Other books by Camus? :) – Luke Sawczak Dec 31 '17 at 0:00
  • 2
    What does it mean to be like 'L'étranger' ? I know the book but anyone could hardly tell you much more than to go for other books by Camus because your question is too vague. If that's of any help, I used to read Romain Gary / Émile Ajar and Réjean Ducharme when I was into Camus. – ApplePie Dec 31 '17 at 2:37
  • I’m not actually sure what I meant. I was wanting to read Les Misérables but that seems too advanced at the moment, and I’m not sure how I should approach reading French literature, as besides my textbooks, I haven’t read much foreign literature by itself. – ThatLanguageGuy Dec 31 '17 at 2:48
  • @ThatLanguageGuy If you liked L'étranger, you may like Thérese Raquin by Emile Zola. – Nathan Jan 2 '18 at 22:31
  • Maybe tell us what you liked in L'étranger and what you didn't like – Teleporting Goat Jan 5 '18 at 0:45
2

Why don't you try reading some plays? Camus wrote some plays--Caligula and Le Malentendu, for example--and jean-Paul Sartre wrote a lots of plays. I would suggest beginning with Huis clos, which is fairly short, but there are many others. In fact the 20th century is full of wonderful French playwrights. This is how I found my way into reading French and into French literature. It's frankly easier, all else being equal, to finish a play than a novel (with some exceptions), and finishing a play gives you a sense of accomplishment. This modest beginning lead to a career in teaching French. D’ailleurs je m’excuse de ne pas vous écrire en français.

• Merci ! Ne vous en faites pas, je lirai n’importe quelle réponse soit en anglais ou en français. D’ailleurs, je dois probablement mentionner que j’ai acheté un œuvre de Jean Paul Sartre qui s’appelle “la nausée” et puis j’ai aussi remarqué que les lettres de Camus étaient tellement simples pour commencer aussi. (Je m’excuse d’avoir probablement fait plein d’erreurs dans ce commentaire) et je ferai une recherche en ligne pour feuilleter les pièces de Camus que vous avez mentionnées – ThatLanguageGuy Jan 4 '18 at 22:05
2

L’étranger est un roman court, écrit avec des phrases simples, d’une grande portée philosophique, et très très connu.

Pour quelqu’un qui cherche à aborder la langue française par la littérature francophone, ce sont là quatre qualités qui rendent ce roman très intéressant : la brièveté permet de toucher rapidement à différents auteurs et styles; la simplicité ne décourage pas le nouveau-venu; la portée philosophique stimule le lecteur adulte; la popularité permet de rapidement pouvoir trouver quelqu’un avec qui en discuter.

Afin de diversifier l’expérience, je chercherais un auteur autre que Camus pour continuer.

Le petit prince d’Antoine de Saint-Exupéry est un autre roman, d’un style assez différent à L’étranger, mais possédant lui aussi ces quatre qualités de brièveté, simplicité, portée et immense popularité. On ne saurait trop le recommender.

Dans un autre registre, Le passe-muraille de Marcel Aymé est un recueil de courtes nouvelles. Il allie humour et simplicité, mais est un peu moins connu que L’étranger ou Le petit prince, et est tout de même un peu moins profond que ceux-ci.

• 1
    Je pense que mon admiration pour le roman était attirée par sa portée philosophique car j’étais exposé à des idées de philo en lisant les œuvres de Cicérone en classe de latin et cela m’a beaucoup fait passionné de la littérature étrangère. Ainsi, j’ai acheté des œuvres de Jean-Paul Sartre, et je pense que je vais aimer ça. – ThatLanguageGuy Jan 5 '18 at 3:00
  • @ThatLanguageGuy Jean-Paul Sartre m'a beaucoup intéressé quand nous l'avons abordé en philosophie. Je dois dire que je m'attendais à davantage, et que sa lecture après coup m'a un peu déçu. Je vous souhaite un contact plus agréable, ce qui est très possible, beaucoup de gens de ma famille et de mon cercle de connaissances l'aiment beaucoup. – ﺪﺪﺪ Jan 5 '18 at 3:05
  • Je vois. J’ai utilisé la méthode Assimil pour apprendre le français, et dans le deuxième tome on lisait des extraits du roman “à la recherche du temps perdu” et je voulais savoir si vous l’aviez lu ou si vous le recommanderiez ? – ThatLanguageGuy Jan 5 '18 at 3:21
  • À la recherche du temps perdu n'est ni court, ni simple, et s'il est connu, c'est davantage par ouï-dire que par une réelle fréquentation de l'œuvre. Je ne l'ai pas lue, mais de ceux que je connais qui l'ont lue, il semble que ça polarise: on trouve que c'est d'une bouleversante beauté, ou au contraire d'un mortel ennui. – ﺪﺪﺪ Jan 5 '18 at 18:33
2

If you are interested in French literature, you may read some classics like Les Fleurs du Mal by Baudelaire, or Germinal by Émile Zola, or Les Misérables by Victor Hugo. These books are classical books that most of French people read before. Perhaps it's a bit difficult if you started reading French literature. There is a lot of new vocabulary (if you are an English guy who wants to learn new words). Perhaps you need to make a list of what type of French books you want to read, because the language was different during the 18th - 19th century.

0

Depends what you mean by "like l'étranger". If what you're looking for is a book with the "écriture blanche" writing style ("neutral" writing that doesn't show emotion in the main character or the narrator) then I'd suggest reading La modification by Butor which is written entirely in second person, or l'amant by Duras (didn't like this one but maybe you would).

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.