2

I'm having a hard time parsing this bit of Dante (from Jacqueline Risset's translation of La Divine Comédie):

C'était le temps où le matin commence, et le soleil montait avec toutes ces étoiles qui étaient avec lui lorsque l'amour divin bougea la première fois ces choses belles; si bien qu'à espérer me donnait lieu de cette bête au gai pelage l'heure du jour et la douce saison;...

What is the subject of donnait? (I would have expected to see donnaient, but that's not what my copy says.) What is the de in de cette bête au gai pelage doing? Maybe le soleil lui donnait lieu à espérer de cette bête au gai pelage l'heure du jour et la douce saison? But I don't understand how to read l'heure du jour et la douce saison as direct objects.

For comparison, here's the corresponding passage from the Lamennais translation, which I find much easier:

C’était le temps où le matin commence, et le soleil montait avec ces étoiles qui l’entouraient, quand le divin Amour mut primitivement ces beaux astres ; de sorte que le gai pelage de cette bête fauve, l’heure du jour et la douce saison me conviaient à bien espérer

1 Answer 1

4

Jacqueline Risset's translation is closer to the oldest known word ordering.

Here is an old version of these verses:

sì ch’a bene sperar m’era cagione
di quella fera a la gaetta pelle
l’ora del tempo, e la dolce stagione

Its word-for-word French translation can be:

ainsi qu'a bien espérer m'était l'occasion
de cette bête sauvage au gai pelage
l'heure du temps, et la douce saison

It can be understood that way:

L'heure et la douce saison m'incitaient à l'optimisme face à cette bête sauvage au pelage gai.

• What is the subject of donnait?

It can't be but l'heure du jour et la douce saison. My wild guess is Risset used the singular in donnait lieu because in the Tuscan text m'era cagione is also using the singular and not the plural which would have been m'erano cagione.

• What is the de in de cette bête au gai pelage doing?

It is part of bien espérer de cette bête (to positively hope from this wild animal).

0

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service and acknowledge that you have read and understand our privacy policy and code of conduct.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.