2

I recently heard the expression “prisme de lecture”. I did not find any definition on Internet.

What is a “prisme de lecture”?

2
  • A personal bias when analysing situations
    – chqrlie
    Jun 24 '18 at 11:22
  • Where did you see it? There is some internet post that says if you put a prism in front of your eyes, you can see everything. I doubt that. Prisms angle light.
    – Lambie
    Aug 5 at 19:08
4

Employé au figuré, « prisme » signifie « voir de façon déformée » voir la définition dans le TLFi :

B. − Au fig. Élément transformant l'image du réel, généralement en la déformant. Le prisme de l'amour. Le prisme de l'amour-propre (Ac.).Pour un homme seul, les choses perdent la moitié de leur intérêt. La famille a un prisme qui rend l'aspect de toutes choses plus satisfaisant (Duranty, Malh. H.Gérard, 1860, p.146).

♦ Voir qqc. à travers un prisme. Voir la réalité de façon déformée, transformée. Le prisme des préjugés. Me rapporterait-il ma douce imprévoyance Et le prisme charmant de l'inexpérience? (Desb.-Valm., Élégies, 1833, p.110).J'ai vu Tahiti trop délicieuse et trop étrange, à travers le prisme enchanteur de mon extrême jeunesse (Loti, Mariage, 1882, p.294).

2

French here.

It's like the mindset, your paradigme, the way you see the world. Everybody has a different "prisme", then everybody see his own reality.

"you have to change your reading prism" it's like "you need to upgrade/change your mindset"

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.