13

Les Français sont français.

Les Françaises sont françaises.

Les Suisses sont suisses.

Les Suissesses sont suisses.

Nom et adjectif pour les noms d'habitants sont généralement identiques. Pas pour les Suissesses. Y en a-t-il d'autres ?

10
  • 2
    Pour autant que je sache, « Suissesse » tend à être remplacé par « Suisse ». Sinon, je ne vois pas d'autres cas de ce type.
    – Toto
    Jan 25, 2020 at 10:11
  • 3
    D'après le wiktionaire, non, il n'y en a pas d'autres, mais ça mériterait de creuser un peu
    – Evpok
    Jan 26, 2020 at 13:58
  • 1
    Mentions supplémentaires : 1, 2, 3. Difficile de dire sur quoi s'appuie exactement Wikipédia.
    – user19187
    Jan 27, 2020 at 4:11
  • 1
    Pas une réponse à la question mais une autre bizarrerie: les Finlandais parlent finnois.
    – mouviciel
    Jan 27, 2020 at 13:18
  • 1
    @ho2o2hh2o I can't think of another case like Suissesse, but I find it interesting that La Suisse is one of only 7 countries I can think of whose "gentilés" are the same (w/no typical gentilé suffix or other change) as the country's name (l'Argentine; la Rep. Dominicaine; LES Philippines; la Rep. tcheque; l'Union sovietique; & LE Vatican) & of the other 6, only l'Argentine is a singular, one-word, feminine name like La Suisse is. It wasn't done for l'Argentine, but maybe creating "Suissesse" was done to avoid the possible confusion between "la Suisse" (le pays) & "la Suisse" (la citoyenne).
    – Papa Poule
    Jan 30, 2020 at 20:18

1 Answer 1

1
+200

Bon, ce n'est pas aussi tranché que pour les Suissesses suisses, mais on retrouve un peu la même dualité avec les Basquaises basques...

3
  • 3
    J'avais d'abord pensé aux Négresses vertes...
    – jlliagre
    Feb 7, 2020 at 11:53
  • How about the "Belges".
    – Bazin
    Mar 8, 2020 at 19:44
  • 2
    @Bazin As far as I know, they aren't Belgesses...
    – jlliagre
    Mar 8, 2020 at 19:46

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service and acknowledge that you have read and understand our privacy policy and code of conduct.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.