3

I'm looking for a French synonym for "secondaire" which doesn't have that connotation that the thing is accessory (not necessary). The sense I would want is something that is built on something else that is "primaire". I've been thinking about "complexe, composé", but it doesn't feel quite right.. I can't even find a word in English.

13
  • 4
    I don't think "secondaire" necessarily have a negative connotation, especially if it's used next to "primaire". It's used in this way for education or geological eras for example. However, if you used "primaire" in the sense "very simple", "at the lower lever of complexity", you'll need a different word but not because of connotations. Mar 12, 2020 at 10:18
  • 3
    Can ou give us the sentence for reference? Because it's is hard to give advice without the context.
    – Calins
    Mar 12, 2020 at 10:20
  • 1
    maybe subsidiaire or auxiliaire Mar 12, 2020 at 13:42
  • 1
    @Calins, Ce ne serait pas dans une phrase, mais à mettre dans des slides pour une présentation en mathématiques. J'ai des éléments primaires, que je considère comme étant des éléments de base. Et ensuite, j'ai des éléments qui sont définis à partir de ces éléments primaires, ils sont "construits" avec. (construit dans le sens mathématique). Donc je cherche un adjectif pour ces deuxièmes éléments.
    – matthieu
    Mar 12, 2020 at 15:50
  • @Baptiste, subsidiaire ou auxiliaire ont cette connotation de "non nécessaire", que j'aimerais justement éviter.
    – matthieu
    Mar 12, 2020 at 15:53

3 Answers 3

3

An example would be useful. I will try fo figure out one.

Son fusil enrayé, il sortit son arme secondaire.

Perhaps deuxième.

Son fusil enrayé, il sortit sa deuxième arme.

I don't feel this deuxième weapon is accessory.

Perhaps complémentaire, but the sentence won't be natural. It will more likely be:

Son arme principale enrayée, il sortit son arme secondaire.

This arme secondaire is not accessory, here it's the correct word in French.

Others candidates: alternatif (somewhat critized in formal French because une alternative is not another option, but both options as a whole), adjoint, associé, d'appui, d'appoint..

4
  • 1
    Pour une arme, ce serait plutôt de secours : par définition un guerrier manie une arme, ou un type d’arme, et doit avoir une solution de secours lorsque son arme est hors d’usage.
    – Personne
    Mar 14, 2020 at 19:51
  • Cela dit, Dominique Venner (Le Livre des armes, vol. Pistolets et Revolvers, La Pensée moderne, 1974) consacre tout un chapitre à "La deuxième arme", dont le propos est de démontrer précisément qu'une telle arme, si elle est bien "de secours", n'en est pas pour autant secondaire (pour des raisons surtout psychologiques), d'où cette expression de "deuxième arme". Mar 14, 2020 at 20:12
  • Merci, mais tous ces exemples sont très spécifiques à des armes, et il n'y a pas du tout l'idée que le second est construit à partir du premier. Je pense que "composé" est le mieux que je puisse trouver.
    – matthieu
    Mar 15, 2020 at 8:02
  • Cet aspect de composition m'avait en effet échappé. Mais puisque ma réponse était plutôt "armurière", un autre mot me vient, pour ce qu'il vaut : modulaire. Mar 15, 2020 at 8:18
2

I think the word you are looking for is "dérivé".

Example: "Le kérosène est dérivé du pétrole brut"

1
  • See my response to @Nico's comment.
    – matthieu
    Mar 19, 2020 at 11:28
0

I don't think there is a word that fits better than "composé", so I'll just stick with that. Thank you all for your suggestions though.

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service and acknowledge that you have read and understand our privacy policy and code of conduct.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.