2

Parfois je vois le mot «songer» être utilisé dans le même sens que «penser», mais la définition dans le dictionnaire n'est pas claire pour moi.

1

1 Answer 1

3

Penser est le verbe passe-partout, avec une pléthore de significations très vaste : raisonner, concevoir, envisager, réfléchir etc. Il est employé le plus couramment. Penser met en avant l'élément rationnel (je pense, donc je suis).

Songer est plutôt utilisé dans la locution 'songer à', dans le sens de projeter, avoir l'intention de, envisager, méditer; dans ce sens il est plus utilisé que 'penser à'. Songer est plus vague signifiant aussi rêver.

Voir

https://dict.leo.org/forum/viewGeneraldiscussion.php?idForum=10&idThread=72975&lp=frde&lang=fr

https://forum.wordreference.com/threads/songer-penser.2666863/

EDIT

Voir la réponse complète de l'utilisateur @jlliagre ici : Is there a distinction between "le rêve" and "le songe"?

Un extrait :

The verb songer, while rare, is still used but has shifted its meaning from rêver to penser with a small nuance. Penser means to think (of something) while songer is more like to imagine the eventuality of something, to consider something. Compare:

Je pense me présenter aux élections. : Odds are high it will happen.

Je pense à me présenter aux élections. : I do not forget to do it.

Je songe à me présenter aux élections. : I'm still unsure and likely still weighing up the pros and cons.

We can see that in the songer case, there is still a part of dream in the sense imaginary images or events are showing up in your mind.

1
  • "Je pense me présenter aux élections." : I have a good mind to do it / I have half a mind to stand for election. //"Je pense à me présenter aux élections.": I am considering standing for election.//"Je songe à me présenter aux élections.": I am considering standing for election.(true: I'm still unsure and likely still weighing up the pros and cons.)
    – LPH
    Feb 3, 2021 at 17:45

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service and acknowledge that you have read and understand our privacy policy and code of conduct.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.