2

La journée d'aujourd'hui va être— sera
l' un des grands jours de ma vie.

La franchise est l' une de mes qualités

Why do we add a definite article in French before un(e)? Why do we say: it's the one of sth?

Sentences in more clear contexts.

Nous sommes aujourd'hui le 1er septembre 1979. Nous sommes un lundi, le premier jour de la semaine; c'est aussi le premier jour du mois! Ce n'est pas le premier jour de l'année; mais, tant pis! La journée d'aujourd'hui va être— sera l'un des grands jours de ma vie. Ma résolution est prise; le premier pas est fait : je commence à écrire mon journal.

La sacrifice de maman n'a pas été récompensé. L'oncle Noël est mort, et nous n'avons pas hérité de sa fortune. Franchement, c'est dommage. Oui, j'ai le courage de l'avouer: la franchise est l'une de mes qualités.

1
  • 3
    Here's what I think is a complete answer to your question, l' is optional in the sentences you give, sometimes having it is better, very rarely compulsory (a few phrases).
    – None
    Dec 11, 2021 at 20:10

1 Answer 1

1

Nothing makes the definite article compulsory in any of the sentences you give. Its use in this case belong to a sustained language register.

Here's what Le bon usage (10e edition,§ 594) says:

Le pronom un construit avec un complément partitif (...) peut être précédé de l'article élidé, mais le plus souvent il s'emploie sans cet article (sauf de deux choses l'une, de deux jours l'un, où l'article est indispensable)1.

This page on Antidote specifies that using the elided determiner l' in this case belongs to a sustained language register.
It is preferable to use it to prevent a hiatus after a word ended with a vowel sound (et, ou, où, qui quoi, si) and in front of plural personal pronouns nous, vous, eux and elles.
It is preferable not to use it when it would cause an alliteration.


1 When used with a partitive complement un can be preceded by the elided article (l'), but most often it is used without the article (except de deux choses l'une, de deux jours l'un where the article is compulsory). (My translation)

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service and acknowledge you have read our privacy policy.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.