3

I can't understand a certain grammatical construction! Please explain to me who is the subject of the verb payer in the following sentence:

nulle part on ne voit, disons-nous, que ce digne gentilhomme ait été accusé de se faire payer la coopération de ses séides".

Les trois mousquetaires - Alexandre Dumas

1 Answer 1

1

"Payer", by itself, is not an immediate constituent in the clause where it is found; in other words it is not a verb in the clause; "faire payer" is a verb, or to be more precise, a verb form, since it is a combination of two verbs; it is used pronominally. The meaning of this sort of combinations is explained on the site "Parlez-vous French", at n° 6.

The subject of this verbal form is "gentilhomme". It is not a grammatical subject though; it is more properly called "l'agent de l'infinif". ("Gentihomme" is a word from the French of ages past: it is not used at all in modern French.) "Payer" has no subject in this sentence.

A little more grammar

"Faire" is considered to be a semi-auxiliary in French (LBU § 821, 14th edition). (It's a verb a little like "get", in English).

(LBU § 821) Il [le verbe « faire »] sert à former une périphrase factitive, de sens causatif : « Je ferai venir cet homme » signifie « je ferai en sorte qu'il viendra, je serai cause qu'il viendra » :
• Et l'on FIT traverser tout Paris à ces femmes (HUGO, Châtim., V, 11).
• Un coup de poing à la mâchoire la FIT lâcher prise (AYMÉ, Chemin des écoliers, p. 76).
• Personne au monde ne le FERA changer d'avis (COCTEAU, Bacchus, III, 7)
[…]
Faire peut servir avec lui-même
• Certains hommes se réjouissent de FAIRE faire à leurs amis des choses qui leur sont désagréables (FLAUB., Éduc., II, 6).
À la forme pronominale
• Elle SE FAIT mourir à la tâche.
• Je ME SUIS FAIT faire un nouveau costume.
• L'homme qui SE FAIT photographier en académicien0- RENARD, Journal, 22 mars 1902).
La valeur causative peut s'atténuer et la construction pronominale équivaloir à un passif :
• Elle S'EST FAIT agresser, injurier, rattraper, violer, etc.
• Notre maréchal [...]estun soldat distingué, lequel a pillé l'Espagne en SE FAISANT battre (CHAT. Mém., III, II, m, 3).
Cela se réalise aussi quand l'infin. a un objet direct (le pronom réfléchi correspondant à un pronom personnel objet indirect dans la voix active) :
• On lui a pris son sac → Elle S'EST FAIT prendre son sac. […]

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service and acknowledge you have read our privacy policy.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.